Jump to content

Niet verkocht na keuring verkoop

• Please log in to reply
18 replies to this topic

#1 raf_construct

raf_construct
  • Members
  • 1,097 posts

Posted 17 February 2010 - 12:38 PM

Hallo,

Ik heb hier een auto gekeurd voor verkoop, waarvan de koop uiteindelijk niet is doorgegaan.
Nu wil ik er best wel mee blijven rijden, maar mijn inschrijvingsbewijs heeft nu dus beperkte geldigheid.

-Hoe schrijf ik deze terug in op dezelfde naam en nrplaat, gaat dit eenvoudiger als normaal of moet ik dezelfde procedure volgen ?

-Tot wanneer is deze dan gekeurd ? 1 jaar na de laatste periodieke keuring, of 1 jaar na de keuring voor verkoop ?

#2 funk doc

funk doc
  • Members
  • 1,538 posts

Posted 17 February 2010 - 01:25 PM

ik dacht dat het keuringsbewijs 3 maand geldig is. Als dat al verlopen is moet je die opnieuw laten keuren en dan krijg je opnieuw een geldig bewijs om je auto te kunnen inschrijven.
Je zal echter niet dezelfde nrplaat kunnen krijgen, tenzij je die nog hebt. Normaal moet je die ook binnen de 3 maand terugsturen.

staat ook allemaal op GOCA website...

#3 golf16v

golf16v
  • Moderator
  • 20,065 posts

Posted 17 February 2010 - 01:52 PM

View Postfunk doc, on Feb 17 2010, 01:25 PM, said:

ik dacht dat het keuringsbewijs 3 maand geldig is. Als dat al verlopen is moet je die opnieuw laten keuren en dan krijg je opnieuw een geldig bewijs om je auto te kunnen inschrijven.
Je zal echter niet dezelfde nrplaat kunnen krijgen, tenzij je die nog hebt. Normaal moet je die ook binnen de 3 maand terugsturen.

staat ook allemaal op GOCA website...

inschrijvingsformulier is 2 maanden geldig

ge kunt hem terug inschrijven zonder BIV te moeten betalen

als ge uw plaat niet ingestuurd hebt kunt ge ze opnieuw gebruiken daarvoor, anders nieuwe plaat aanvragen

#4 Adidax

Adidax
  • Members
  • 1,759 posts

Posted 17 February 2010 - 05:27 PM

Omstandigheden
Met het oog op een verkoop wordt een personenauto(1) Hetzelfde geldt voor een auto voor dubbel gebruik, een minibus of een lijkauto. Bij bedrijfsvoertuigen tot 3,5 ton ook.onderworpen aan de keuring. Hetzelfde geldt voor een auto voor dubbel gebruik, een minibus, een lijkauto of een bedrijfsvoertuig.

Het autokeuringsstation levert na een keuring of administratieve keuring een inschrijvingsformulier af en voorziet het van een stempelafdruk of perforatie: “Geldig tot ...”
Even nadien, vooraleer hij de inschrijvingsplaat heeft teruggezonden of gebruikt heeft voor de inschrijving van een ander voertuig, besluit hij de personenauto niet te verkopen en hem zelf terug in gebruik te nemen.
Hij dient een nieuw inschrijvingsbewijs aan te vragen.

Aanvraag van een nieuw inschrijvingsbewijs

Inschrijvingsformulier
Afgeleverd door de verzekeringsbemiddelaar of verzekeraar (niet het formulier afgeleverd door het autokeuringsstation).
Aanvullingen
Het inschrijvingsformulier dient volledig ingevuld te worden met inachtname van het volgende:
■ P1: Plaat beschikbaar.
■ P2: Plaatnummer invullen.
■ P3: Gebruikt voertuig.
■ R1 tot en met R16: Manueel in te vullen (zie: Vakken R1- R18)X  

- Algemeenheden
- R1: Merk en type
- R2: Cilinderinhoud
- R2B: Motorvermogen
- R3: Chassisnummer
- Proces-Verbaal van Goedkeuring en Proces-Verbaal van Benaming
- R6: Nummer van de Europese typekeuring
- R7: Aard van het voertuig
- R8-R20: Motorbrandstof
- R9: Datum van eerste ingebruikneming
- R15: Kleur
- R16: Maximaal toegelaten massa (MTM)
- R18: Vorige inschrijvingsdatum .
(R7: VP, AA, AB, AC, AD, AE, AF, of SW of OM of CL of SD)
(R7 voor bedrijfsvoertuigen: AR, AZ, BC; BR, CR, CT, DT, FA, KG, OS, PR, TB, TL, TR, VC, SA, SB of SC)
■ R19: Niet aankruisen.
■ T1: Identificatienummer (zie: Identificatienummer)X  

- Overeenstemming met het rijksregister of KBO
- Inschrijving op naam van een natuurlijke persoon
- Inschrijving op naam van een rechtspersoon
- Inschrijving op naam van in België verblijvende vreemdelingen ■ T2 tot en met T14: Manueel in te vullen. (zie: Overeenstemming met het bevolkingsregister of KBO, Natuurlijk persoon, Rechtspersoon, Adres natuurlijke persoon, Correctie naam of benaming van de aanvrager).
■ In vak U1 wordt geschreven: “Aanvraag duplicaat van door autokeuringsstation afgestempeld inschrijvingsbewijs”.
■ Vak W: Blijft blanco.
■ Vak X: Fiscale zegels: geen sinds 1 januari 2006.
■ Vak Y: Blijft blanco. Geen stempel van het autokeuringsstation.
■ Vak Z: Attest van de verzekeraar (zie: Attest verzekeraar).
Bij te voegen
■ Inschrijvingsbewijs van het voertuig (door het autokeuringsstation geperforeerd of afgestempeld).
■ Recente adreswijziging.
Wanneer het adres van de aanvrager gewijzigd is binnen een periode van drie maand die de aanvraag om inschrijving voorafgaat, dient een attest van de bevolkingsdienst van de gemeente, waar het nieuw adres gevestigd is, bijgevoegd te worden waarmee aangetoond wordt dat betrokkene nu inderdaad woonachtig is op het adres dat vermeld is op het inschrijvingsformulier.
Dit attest mag hoogstens 14 dagen oud zijn.
Als de aanvrager een vennootschap is, zie: Adres van de vennootschap.

Inschrijving na de twee maand
Het vervallen inschrijvingsformulier meenemen naar het autokeuringsstation.
Wanneer een tweede inschrijvingsformulier wordt afgeleverd, moeten beide exemplaren aan elkaar gehecht worden.

(bron : Assuropolis.be)

#5 buuntje

buuntje
  • Members
  • 5,686 posts

Posted 17 February 2010 - 06:37 PM

View Postfunk doc, on Feb 17 2010, 01:25 PM, said:

klopt niets van.
keuringsbewijs is altijd minimum een jaar geldig.
aanvraag tot inschrijving is 2 maand geldig, opnieuw keuren is enkel nodig als het voor verkoop is. (inschrijving andere eigenaar)
niet voor inschrijving op dezelfde eigenaar

#6 buuntje

buuntje
  • Members
  • 5,686 posts

Posted 17 February 2010 - 06:38 PM

View Postraf_construct, on Feb 17 2010, 12:38 PM, said:

-Hoe schrijf ik deze terug in op dezelfde naam en nrplaat, gaat dit eenvoudiger als normaal of moet ik dezelfde procedure volgen ?

-Tot wanneer is deze dan gekeurd ? 1 jaar na de laatste periodieke keuring, of 1 jaar na de keuring voor verkoop ?

zeer simpel, gewoon via uw verzekeringagent een nieuw inschrijvingsbewijs aanvragen.

geldigheid van uw keuring is de datum die bovenaan uw keuringsbewijs staat

#7 raf_construct

raf_construct
  • Members
  • 1,097 posts

Posted 17 February 2010 - 09:42 PM

Ok bedankt allemaal.

#8 Helios

Helios
  • Members
  • 2,369 posts

Posted 18 February 2010 - 12:36 PM

ook eventjes een vraagje

heb mijn auto stil gezet gehad platen hangen nu op een ander voertuig van mij
nu wil ik mijn auto terug op de baan brengen dient er dan ook een keuring voor verkoop plaats te vinden? om een nieuwe plaat aan te vragen heb mijn oud inschrijvingsformulier nog etc

#9 Adidax

Adidax
  • Members
  • 1,759 posts

Posted 18 February 2010 - 04:47 PM

View PostHelios, on Feb 18 2010, 12:36 PM, said:

ook eventjes een vraagje

nu wil ik mijn auto terug op de baan brengen dient er dan ook een keuring voor verkoop plaats te vinden? om een nieuwe plaat aan te vragen heb mijn oud inschrijvingsformulier nog etc

Neen. Herinschrijving op bestaande titularis. Via verzekeringsmakelaar ;-)

#10 buuntje

buuntje
  • Members
  • 5,686 posts

Posted 18 February 2010 - 07:41 PM

View PostHelios, on Feb 18 2010, 12:36 PM, said:

ook eventjes een vraagje

keuring voor verkoop is enkel voor inschrijving op andere eigenaar, nooit voor dezelfde eigenaar.

je gaat wel een gewone keuring moeten doen als de uw vervallen is.

#11 B0B0

B0B0
  • Members
  • 799 posts

Posted 18 February 2010 - 08:16 PM

View Postbuuntje, on Feb 18 2010, 07:41 PM, said:

keuring voor verkoop is enkel voor inschrijving op andere eigenaar, nooit voor dezelfde eigenaar.

je gaat wel een gewone keuring moeten doen als de uw vervallen is.
dus al de auto op naam van een van de ouders stond dient er wel keuring voor verkoop te gebeuren?
Greetz B0B0

#12 buuntje

buuntje
  • Members
  • 5,686 posts

Posted 18 February 2010 - 09:02 PM

View PostB0B0, on Feb 18 2010, 08:16 PM, said:

dus al de auto op naam van een van de ouders stond dient er wel keuring voor verkoop te gebeuren?
Greetz B0B0

overdracht van ouders op kinderen (enkel zo, niet andersom) en overdracht tussen getrouwden / wettelijk samenwonenden zijn de uitzondering.
hier voor is geen keuring voor verkoop nodig.

hier zijn 2 mogelijkheden
met behoud van nr plaat : alles via verzekering regelen
zonder behoud van nr plaat: via keuring aanvraag tot inschrijving aanvragen.

als je deze procedure toepast eist de div steeds een attest van afstamming van de gemeente.

#13 B0B0

B0B0
  • Members
  • 799 posts

Posted 18 February 2010 - 09:43 PM

View Postbuuntje, on Feb 18 2010, 09:02 PM, said:

overdracht van ouders op kinderen (enkel zo, niet andersom) en overdracht tussen getrouwden / wettelijk samenwonenden zijn de uitzondering.
hier voor is geen keuring voor verkoop nodig.

hier zijn 2 mogelijkheden
met behoud van nr plaat : alles via verzekering regelen
zonder behoud van nr plaat: via keuring aanvraag tot inschrijving aanvragen.

als je deze procedure toepast eist de div steeds een attest van afstamming van de gemeente.
die eerste optie heb ik al gedaan bij mijn daily
nu mijn vorige wagen is eigenlijk project geworden deze stond dus op de platen waar ik nu mee rijd en zou dus nieuwe op moeten komen dus kan ik als ik deze wil inschrijven gewoon naar de keuring gaan laten keuren met nieuwe aanvraag voor inschrijving en dan met een attest van afstamming zou dit allemaal dan in orde zijn?
Greetz B0B0
PS: sorry voor de lichte offtopic

#14 buuntje

buuntje
  • Members
  • 5,686 posts

Posted 19 February 2010 - 08:17 AM

View PostB0B0, on Feb 18 2010, 09:43 PM, said:

nu mijn vorige wagen is eigenlijk project geworden deze stond dus op de platen waar ik nu mee rijd en zou dus nieuwe op moeten komen dus kan ik als ik deze wil inschrijven gewoon naar de keuring gaan laten keuren met nieuwe aanvraag voor inschrijving en dan met een attest van afstamming zou dit allemaal dan in orde zijn?

als die vorige wagen op u ouders ingeschreven staat wel
als u keuring verlopen is ,een periodieke keuring doen en vermelden dat je aanvraag tot inschrijving wil voor overdracht van ouders op kinderen.

#15 Nitrous

Nitrous
  • Members
  • 387 posts

Posted 19 February 2010 - 10:56 AM

Interressant topic, dit.

Beetje afwijkend, maar hopelijk relevant genoeg, de volgende 2 vragen:

Heb een niet-gekeurde wagen gekocht maar wens die nu in te schrijven, moet hij dan met garageplaten een keuring voor verkoop ondergaan of kan ik datzelfde met de platen van een andere wagen?

Bovendien heb ik een auto straks 10j stilstaat, ingeschreven was op een ouder en die ik nu als oldtimer wil inschrijven. Gelden dezelfde regels als bovenstaand (bewijs van gemeente) of is dit weer een uitzondering.

Grtz

N